جـــــدیدترین مطالب

ساخت سوکت پروتزی برای بیماران قطع عضو زیر زانو

دستیابی به فناوری جدید به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سوکت پروتزی مشبک جدید با استفاده از اسکن و پرینت سه بعدی برای قطع عضو زیرزانو در اصفهان طراحی و تولید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ محقق اصفهانی با بیان این که این اختراع در قالب پایان نامه دانشجویی با راهنمایی دکتر سعید فرقانی عضو هیات علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فراهم شده است، گفت: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۴۰ میلیون قطع عضو در جهان وجود دارد و شیوع بیماران قطع عضو هر سال در حال افزایش است.

داود فرهمندی نجف آبادی با بیان این که فناوری پیشرو در دنیا «طراحی به کمک کامپیوتر» و «ساخت به کمک کامپیوتر» است گفت: در این طرح، ساخت پروتز با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی، طراحی کامپیوتری و ساخت با پرینتر سه بعدی است که پیش از این، در ایران اجرا نمی‌شد، این در حالی است که دقت بسیار بالای این روش، هزینه‌ی کمتر برای سرویس گیرنده و نیاز نداشتن به تجربه و مهارت فنی بالای پروتزیست و همچنین صرفه جویی در زمان از مزایای این روش است.
وی افزود: استفاده از مواد فلکسیبل در ساخت سوکت منجر به راحتی بیشتر فرد آمپوته و بهبود وضعیت راه رفتن می‌شود و از آسیب‌های پوستی هم جلوگیری می‌کند.
این مخترع اصفهانی دیگر ویژگی متمایز کننده سوکت پیشنهادی را مشبک بودن آن دانست که یکی از اشکالات اساسی سوکت‌های معمولی در آب و هوای گرم را برطرف می‌کند و منجر به کاهش تعریق، راحتی بیشتر و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی فرد آمپوته می‌شود.
فرهمندی افزود: محصول نهایی در این طرح، ساخت سوکت پروتزی بدون نیاز به قالب گیری و روش‌های سنتی و استفاده از روش اسکن سه بُعدی و ساخت با پرینتر سه بُعدی است که موفقیت آن در کاهش دمای پوست باقی مانده عضو قطع شده در قالب پایانامه کارشناسی ارشد محصول محور در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در واقع با اجرای این طرح و تولید این محصول تکنولوژی CAD-CAM در زمینه ساخت اندام مصنوعی، بدون نیاز به شرکت‌های تجاری بزرگ، در ایران وارد شده و می‌تواند مراحل تکمیلی خود را در سال‌های آینده به سرانجام برساند.
این محقق گفت: برخورداری از این فناوری ، با برطرف کردن نقاط ضعف آن و آموزش حرفه‌ای در دانشگاه‌ها می‌تواند افق بسیار روشنی را در آینده کشور در زمینه ساخت ارتز و پروتز به ما نشان دهد و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم بیاورد.
داوود فرهمندی نجف آبادی اضافه کرد: فرآیند ساخت سوکت جدید با استفاده از اسکن و پرینتر سه بعدی در اداره کل ثبت اختراعات کشور ثبت شده است.
مراحل طراحی و ساخت این محصول در شرکت بهساز طب آژند که جزو شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، اجرا شده است.

منبع:

https://www.iribnews.ir/00Batz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *