جـــــدیدترین مطالب

پروتز اندام تحتانی

پروتز های اندام تحتانی به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل : سن فرد، جنس پروتز، علت قطع عضو، سطح فعالیت فرد و … .بنابراین برای ساخت پروتز های اندام تحتانی باید تمامی شرایط فوق توسط تیم متخصص در این زمینه بررسی گردد تا مناسب ترین پروتز با توجه به شرایط و نیاز فرد طراحی و ساخته شود.

پروتز های اندام تحتانی چیست؟

پروتز یک وسیله ی خارجی و مصنوعی است که جایگزین اندام های از دست رفته ی بدن است و دلایل استفاده از آنها متنوع می باشد. اندام و عضو بدن ممکن است به صورت مادرزادی وجود نداشته باشد یا بر اثر آسیب و تصادفات شدید قطع گردیده باشد. گاهی قطع عضو اندام در بیماریهایی مثل دیابت صورت می گیرد. پروتز ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند : پروتز اندام تحتانی و پروتز های اندام فوقانی . پروتز های اندام تحتانی عبارت اند از : انواع مفصل ران، انواع زانو، پایلون، قطعات پنجه و مچ و … . در ساخت و استفاده پروتز های اندام تحتانی توجه به یک سری نکات بسیار اهمیت دارد. پروتز های اندام های تحتانی باید تحمل وزن بدن و فشار وارد شده از بیرون را داشته باشند و با سلولها و بافت های بدن سازگار باشند و ایجاد حساسیت و عفونت نکند. نوع پروتز های اندام تحتانی به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل : سن فرد، جنس پروتز، علت قطع عضو، سطح فعالیت فرد و …. بنابراین برای ساخت پروتز های اندام تحتانی باید تمامی شرایط فوق توسط تیم متخصص در این زمینه بررسی گردد تا مناسب ترین پروتز با توجه به شرایط و نیاز فرد طراحی و ساخته شود. عموما بعد از ساخت و نصب پروتز های اندام تحتانی فرد باید تحت آموزش های لازم توسط پروتزیست برای حفظ و نگهداری پروتز قرار بگیرد و تحت نظر باشد که از انحراف در راه رفتن جلوگیری شود، تا به مرور بتواند استقلال در راه رفتن را بدست آورد.

انواع پروتز های اندام تحتانی

بسته به ناحیه ی آسیب دیده و یا نوع قطع شدگی عضو تعداد قطعات و چگونگی پروتز می تواند متفاوت باشد که به بررسی هر کدام می پردازیم :

پروتز های اندام تحتانی برای ناحیه ی مچ پا به پایین

در این سطح از قطع شدگی با توجه به وجود پاشنه یا عدم وجود آن نوع پروتز اندام های تحتانی می تواند متفاوت باشد. در این حالت برای ساخت پروتز جایگزین پای قطع شده ، از پای سالم جهت شبیه سازی، آنالیز و طراحی قالب گیری می شود و انگشتان و کف را شبیه سازی می کنند و پروتز را با مواد سیلیکونی ساخته و مشابه رنگ پوست در می آورند.

پروتز برای ناحیه زیر زانو

این نوع از قطع شدگی و آسیب شایع ترین نوع قطع عضو در اندام های تحتانی است. در این نوع پروتز ساق پا و مچ پا شبیه سازی می گردد و بنا به درخواست و انتظار فرد از پروتز، ساخت انواع پنجه نیز امکان پذیر است.

پروتز برای ناحیه ی بالای زانو

در این حالت مفصل زانو تحلیل رفته و باید تعویض گردد که با استفاده از انواع مفاصل هیدرولیک که جز پروتز های اندام تحتانی به شمار می رود، می توان عملکرد مفصل زانو را بازیابی کرد

پروتز برای ناحیه ی ران و لگن

در این پروتز استفاده از مفاصل خاص بسیار اهمیت دارد، زیرا این مفاصل هستند که در پروتز ران و لگن باعث حفظ تعادل در راه رفتن و هنگام ایستادن می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *