جـــــدیدترین مطالب

ارتز کرانیال

ارتز کرانیال شبیه به کلاه ایمنی است که دارای پوسته ی سخت و روکش فوم است که با فشار های ملایم و مداوم در ضمن مهار رشد غیر طبیعی در مناطقی که دارای برجستگی هستند، امکان رشد را در مناطق دیگر سر فراهم می کند. بهترین زمان برای استفاده از ارتز کرانیال 4 ماهگی است

ارتز کرانیال چیست؟

ناهنجاری های شکل سر، که ممکن است در برخی ازکودکان وجود داشته باشد، موجب می شود شکل سر در آنها از حالت طبیعی خارج شده و دارای برآمدگی در یک طرف و یا صاف شدگی در طرف دیگر باشد. این ناهنجاری ها بر اساس نوع بدشکلی جمجه نام های متفاوتی دارند که متداول ترین آنها شامل : پلاژیوسفالی، سندروم سر صاف، براکیوسفالی، اسکفوسفالی می باشند که می توان آنها را با استفاده از ارتز کرانیال درمان کرد.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از کلاه ارتز موثرترین راه برای درمان بدشکلی و ناهنجاری های جمجه است. استفاده از ارتز کرانیال اجازه می دهد که سر به شکل صحیح رشد کند و بزرگ شود زیرا در نوزادان جمجه و مغز رشد سریعی داشته و اگر به صورت نا متقارن و ناهمگون رشد کرده باشد می توان در ماه های اولیه زندگی این مشکل را با استفاده از ارتز حل کرد. طول دوره ی درمان با استفاده از ارتز کرانیال بین 4 تا 6 ماه است که بسته به سن کودک ، شدت و نوع ناهنجاری می تواند متغیر باشد.

ناهنجاری های جمجه در نوزادان ، تغییر شکل سر نوزادان ،  فرم سر در کودکان

برای ساخت این ارترز ابتدا از سر کودک یک اسکن سه بعدی گرفته می شود تا با توجه به نوع ناهنجاری و محل آن بتوان کلاه متناسب سر را طراحی کرد که این کار توسط  پزشک متخصص انجام می شود. بعد از طراحی ارتز، با استفاده از پرینتر سه بعدی کلاه را می سازند. ارتز کرانیال شبیه به کلاه ایمنی است که دارای پوسته ی سخت و روکش فوم است که با فشار های ملایم و مداوم در ضمن مهار رشد غیر طبیعی در مناطقی که دارای برجستگی هستند، امکان رشد را در مناطق دیگر سر فراهم می کند. استفاده از تزیین برای ساخت ارتز کرانیال بسیار مرسوم است و معمولا برای ساخت این ارتز از رنگها و طرح های شاد و کودکانه استفاده می شود.

نحوه ی استفاده از ارتز کرانیال

استفاده از کلاه معمولا هنگامی است که پس از مشخص شدن نوع ناهنجاری، با روش های اولیه مثل تغییر در نحوه ی خوابیدن یا توصیه های پزشکی، شکل جمجه نوزاد به حالت عادی برنگردد. در این مواقع برای درمان باید از ارتز استفاده شود. ارتز کرانیال طوری طراحی می شود که برای کودک ناراحت کننده نیست و او را اذیت نمی کند، بسیار سبک است و وزنی حدود 200 تا 300 گرم دارد . کودکان در طی چند ساعت و بعضی در طی یکی دو روز اول با آن سازگار می شوند.

ارتز کرانیال ، کلاه تغییر شکل سر نوزادان ، درمان فرم سر در کودکان

برای اینکه ارتز کرانیال دارای بیشترین اثر خود باشد و بتواند به شکل موثری ناهنجاری های سر را تصحیح کند باید به طور مداوم استفاده گردد، یعنی تمام ساعات روز و در تمام حالات خوابیدن، شیر خوردن، بازی کردن پوشیده شود. موقع استحمام می توان کلاه را برداشت و مجددا آن را پوشید. بهترین زمان برای استفاده از ارتز کرانیال 4 ماهگی است تا جمجه سر در حین رشد بتواند در جهت صحیح رشد کند. در طول مدت درمان و استفاده از کلاه کودک باید تحت نظر یک ارتوپد یا ارتزیست باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند مساله را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *